Tuesday, July 7, 2009

fasilitator schoolnet


itu jawatan aku. keje baru aku. ok la, aku update 1st day aku kat sek keb sungai b****n. terpaksa dirahsiakan. sebab nanti ade orang nak anta lawyer kat ofis baru aku. huh! setelah 5 hari aku bertraining dan bersuka ria last week, aku pun bertugas di sekolah sebagai fasilitator schoolnet. aku rasa kebanyakan fasi schoolnet ni tak berapa jelas dengan jobscope masing2. tapi kami sume cuba yang terbaik untuk mengICT kan skolah. InsyaAllah. kitorang sedaya upaya tuk membimbing guru dan murid skolah untuk menggunakan IT dalam pengajaran & pembelajaran.

hari pertama, aku sampai skolah pukul 7.50 pagi. time tu student tgh perhimpunan. aku sangat terperanjat dengan bilangan student yang ade. sangattttt sedikit. dan sume guru kat situ pun terperanjat tengok aku sebab diorang tak tau langsung yang aku akan bertugas di situ. lepas je student nyanyi lagu skolah, negaraku je sorang cikgu tegur aku. aku explain kat dia aku sape n dia panggil guru besar. pastu aku pun jumpe guru besar.

lepas perhimpunan, guru besar panggil aku. dia baca surat tawaran aku n dia kata dia memang tak tau langsung yang aku akan bertugas kat skolah tu. aku cakap memang kebanyakan skolah tak tau yang ade fasi schoolnet akan datang. tapi tak pe la. lepas aku terangkan serba sedikit jobscope aku, dia bagi aku meja. baik cikgu besar aku. walaupun tak sedia pape, dia pastikan aku selesa. aku letak sume barang aku pastu aku terus tanye mane komputer tuk skolah. dia kata ade 2 buah komputer je yang boleh guna. yang lain sume dah rosak n dah terlalu lama. windows 95 okeh! lama gileeeee... aku dah pening. kalau ade banyak komputer, aku nak buat 1 kelas untuk student. tapi bile dengar ade 2 je boleh guna, aku agak frust.

lepas dah bincang2 dengan guru besar, aku trus gi tengok komputer2 yang leh guna. letak kat dalam pusat sumber. n pusat sumber ni agak kecik. ye la, student pun dalam 160 orang je. macam mane la aku nak ajar komputer kat student2 ni? adehhhhh.... mula la aku menanya kawan2 lain ape diorang buat. sebab otak memang dah blur tak tau nak buat ape.

bile aku tengok anak2 orang asli ni, aku rasa bersyukur sangat dengan kehidupan yang aku ada. walaupun aku tak dilahirkan dalam keluarga berada tapi aku jauh lebih beruntung dari diorang. murid2 skolah aku ni sume dapat bantuan dari kerajaan. diorang tak bayar pape pun. dari uniform skolah, makan, yuran sume kerajaan bantu. tapi untuk skolah rendah sahaja. bile skolah menengah, tade lagi bantuan. dats y ramai yang tak sambung blaja. sebab tak de duit. kesian kan? ade gak student yang jauhhhh sangat rumah diorang. bayangkan, dari ape yang diorang cakap dengan aku. diorang bangun seawal 5 pagi. gi skolah pukul 6 sebab bas amik pukul 6 n rumah diorang sangat jauh dari skolah. kesian kan? n diorang terpaksa menunggu skolah menengah habis skolah baru la bas amik diorang. dats y cikgu2 buat kelas tambahan waktu petang. diorang ni gak ade masalah komunikasi. bile kita bercakap laju, diorang tak faham. kita kene cakap sebutir2. n kebanyakan diorang masih tak pandai membaca. kesian sangat. cikgu2 skolah aku cuba sedaya upaya tuk membantu diorang. tapi... takde sape nak ajar diorang bile kat umah. oh yea, skolah aku jugak ade buat kelas tuk orang dewasa. start kul 2 sampai kul 4.30 petang. harap2 dapat la membantu diorang.

aku tengah berfikir ape yang boleh aku buat untuk membantu anak2 orang asli nih. aku mungkin akan berbincang dengan guru besar tuk mintak sumbangan komputer. dapat 3 buah pun cukup la. nak ganti yang lama tu. sebab kalau banyak2 pun tak tau nak letak mana pulak kan. aku memang nak buat kelas komputer tuk anak2 orang asli. cuma tak cukup komputer. so, korang rasa kan dengan sape aku leh dapatkan bantuan? sape ada cadangan aku amat hargai.

ni jalan nak ke sekolah aku

aku tak tau mane rumah diorang. masa ni dah pukul 7.50 pagi

ni la makmal komputer merangkap pusat sumber. 2 buah komputer je leh guna

skolah aku guna vsat. skolah korang?

nak balik dah. babai cikgu nana. sume panggil aku cikgu. hehehe

PS I LOVE U- amik... panjang gile update aku. hehehehe

29 orang sedang bergumbira on "fasilitator schoolnet"

eddie dewanaga on July 8, 2009 at 10:47 AM said...

bila kita mula rasa yg kita ni susah, malang, sedih... kita lupa ada orang yg lebih susah dan kurang bernasib baik seperti kita...

gua salute tugas2 cikgu luar bandar, cik nana boleh suruh guru besar buat surat permohonan kepada...

1. Jab. Hal Ehwal Orang Asli
2. ADUN Kawasan.

yang no 1 tu, jika anak2 orang asli ramai, ianya mungkin relevan.

all the best, cik nana!!

nana~ on July 8, 2009 at 11:35 AM said...

eddie, time kasih atas cadangan tu. saya pun salute cikgu2 yang ajar kat luar bandar ni. skolah ni memang majoriti anak2 orang asli. harap2 saya dapat la beri sumbangan skit kat diorang. walaupun bukan dalam bentuk duit.

Ivy Metaga on July 8, 2009 at 11:54 AM said...

owh rupanya nana keja sbg fasilitator schoolnet, hari tu masa interview ni, kawan ada ajak pegi, tapi sy tak da masa,jadi tak da p, kawan sy yg ada pegi interview tu pun dapat juga keja ni,

moga nana bersemangat utk keja baru ni..cayok2!!!

nana~ on July 8, 2009 at 12:05 PM said...

ivy, huhuhuhu.... keje ni la. dia dapat ek? tapi kami sume masih blur lagi dengan jobscope kami. heheheh

jijie on July 8, 2009 at 1:59 PM said...

cik nana!!!...
kite pun fasi schoolNet jugak..hihi....bole geng la cmni... =p

Yot | is | Yati on July 8, 2009 at 7:03 PM said...

woh camtu ke beb? kalau aku la tak tau la gamaknye bape orang jek kat skolah tuh. dah agak dah...mesti bape kerat jek comp bole guna.. windows95 tu beb.
selamat berkhidmat la yek cikgu nana?

makanan time rehat ok keh?

nana~ on July 8, 2009 at 7:55 PM said...

jijie, skolah mane? bleh2.. kita jadi geng. jijie watpe ek kat skolah tu. blur laaaa

nana~ on July 8, 2009 at 7:58 PM said...

yot, aku rasa ramai skolah tu. student skolah aku ni tak ramai. tu psl ade 2 bijik je pc. agaknye laaa..

makanan rehat? aku tak tau... hahaha.. aku makan skali je kat kantin. makan ikan dengan kari daging. hehehhe....

cikgu nana ye? macam2 budak2 ni panggil aku. kakak la, cik la, cikgu la. ikut suke diorang laaaa... heheh

Cheeky Cranky Wifey on July 8, 2009 at 8:03 PM said...

nana....mcm mane nana apply job nih ek?

nana~ on July 8, 2009 at 10:38 PM said...

nun, nana apply kat jobsmalaysia. nun dah register kat jobsmalaysia.gov.my?

Budak Pensel Yazid on July 8, 2009 at 11:08 PM said...

macam mane ek...

tak pernah pergi tengok bebudak asli la..

ajar dia main game, mane tau, dorang nak belajar Word pulak..

:)

nana~ on July 8, 2009 at 11:17 PM said...

pensel, diorang cam kita gak. hehehehe... ade hidung, mata, mulut...nanti saya amik gambar diorang ye.

ajar main game? muahahahahha... diorang suruh saya cari cd jangan pandang belakang congkak tau! hahahah... bebudak nih....

haryani on July 9, 2009 at 11:28 AM said...

wooohhhhh....glamer seyh nama jawatan ko...kagummmm......

klau citer pasal murid susah n umah jaun ni, mesti terkenang khing boon heng (bf lama ko..)

huhuhuhu

cik helena on July 9, 2009 at 11:53 AM said...

pakai vsat lagi?ok ke?

i tau sikit2pasal perkomputeran sekolah ni,,dulu keje i macam u gak ni..hehe

sebenanye memang ade peruntukan tau komputer disetiap sekolah..i rasa memang leh apply..ok biasenye kalo sekolah yg bilangan murid sikt macam ni dia perlu ade bilik komputer..bilik komputer pulak minimum pc adalah 10 buah termasuk pc u as a teacher..jadi peruntukan untuk pc tu memang dah ade..cuba u rujukk kat bahagian sekolah..takpun i de kawan kat bhgn sekolah..nt i tanyekan..

DilOt on July 9, 2009 at 3:23 PM said...

nana..ajar cara2 gune blog..kehkehkeh...

oooo..apply kat situ ye...lehla dilot apply nnt...mcm best lak..

.millalara. on July 9, 2009 at 6:10 PM said...

chegu nana jgn garang2 yee... nnti hari guru tak dpt hadiah.. hehe~

nana~ on July 10, 2009 at 10:26 AM said...

yani, nama jawatan haruslah glamer. tp aku pening tak tau nak wat keje ape nih. khin bong hen tu pulau ketam. aku pulau lain... hehehe

cik hel, guna vsat skolah nih. telefon pun guna satelit. hehehe.. nanti u tolong tanyekan kawan u ye. thanks

dilot, diorang ni kalau saya on pc mesti diorang ckp cam ni "cikgu, lagu jelita (agnes monica-matahariku). huwaaaaaaaa....

babymilosh- uishhhh... tak garang langsungggg... tak leh garang2. nanti nak hadiah. bole tak cam tu?

lizz on July 11, 2009 at 3:44 PM said...

nana, aku cam tiber2 ade jiwe nak jd tenage pengajar lah plak.kikiki. nak try apply lah!! maceh bg info.hehehe

nana~ on July 11, 2009 at 11:25 PM said...

lizz... jadi cikgu ni susah bagi aku. tapi aku rasa cikgu2 ni dapat kepuasan bile anak murid berjaya. n bile aku tengok anak2 orang asli yang susah ni, minat aku nak mengajar bertambah. semoga aku bole panjangkan ilmu yang aku ada ni bagi kat diorang.

L25 on July 12, 2009 at 1:49 PM said...

alhamdulillah..dh jd cikgu dh cik nana nie yer..
cikgu nana.hehe..!

nana~ on July 13, 2009 at 12:21 PM said...

ai, saya bukan cikgu. saya fasi jeee

Cheeky Cranky Wifey on July 13, 2009 at 12:36 PM said...

tq nana 4 ur info...
dulu ada reg...
pastuh tak tgk2 pn kat sane...
HeHeHe...

nnt nk tgk blk...

Anonymous said...

hi ...utk semua fasilitator ..actually now rini tgh kumpul fs fs di seluruh malaysia di bawah satu group dalam facebook.pegi click group pastu search school net fs.join the group.Boleh lah kita menambah kenalan fasilitator di seluruh Malaysia.salam kenalan

nana~ on July 16, 2009 at 3:47 PM said...

rini, saya tade facebook. muahahahah

eMiLyRacHeaL on July 20, 2009 at 10:37 AM said...

cik nana.. sa nak mintak notes mcm mana nak wat webs8 bley tak?

emelkn.... thanxx

eMiLyRacHeaL on July 21, 2009 at 11:25 AM said...

sa tak dtg kursus ari tu.. hehehe.. ada hal yg tak dpt dielakkan.. huhuhu... nak minta nota mcm mana nak wat website...
emel me at mLy_cheal@yahoo.com

MOHAMAD SHAHRIL on March 17, 2010 at 10:16 AM said...

tahniah nana..skolah mane ni ye? baru balik dr JOHOR ka kursus aritu?

Mex____™ on July 27, 2010 at 9:06 AM said...

Hai cik nana.. FS wilayah selatan here.. owh dapat skolah org asli ker? kitorang fs Kluang buat program komuniti.. literasi ict bersama org asli.. tapi skolah ni kluster cemerlang.. canggih la skolah diorang.. erm.. cik nana dah try mintak kat YB orang asli tak? ade YB yg jaga kebajikan diorang.. try la request.. gud lak

man said...

tahniah cik nana.. selamat menjadi fs...









PUJAAN HATI HAMBA

Blog Kita
 

From Cik to Puan Copyright 2008 Fashionholic Designed by Ipiet Templates Supported by Tadpole's Notez